søndag 7. mars 2010

Sangsvaner






Det har virkelig røynet på for fuglene denne vinteren. Har selv plukket opp 15-20 døde svaner i vann og elv itilegg til flere som jeg har oppservert døde. Svanene har jeg lagt lettere tilgjengelig til rovfuglene selv om de sikkert kan velge å vrake i åtsler.
Trolig har alle de overvintrende rugdene og mange av de unge sangsvanene strøket med noe jeg forventer vil innvirke på jakttiden av rugde fremover dvs.tolal fredning!
Noen lyspunkter er det heldigvis å det er bla.at folk har blitt oppmerksomme på problemene fuglene har å isteden for å hive brødskalken i søpla så gir de den til fuglene. Andre får sekker med brød som de henter på butikken å gir det til endene. Småfuglene får og godt med mat ser det på salget i butikkene at det går unna. Så har Dagestad i SNO foret sangsvanene å flere er flinke til å følge opp der og.
Det har tatt litt tid før før all foringen kom godt igang for hvem i Rogaland hadde vel drømt om en så laaaang vinter... Ser heldigvis ut som vinteren begynner å slippe taket nå så få tiden vise om det stemmer...

Har og fått ei ny påkjørt kattugle hjem den har et brudd i yterste vingeledd men ellers i fin form og jafser i seg mus. Det er trist vis den må avlives gr.skaden skal høre med en vetrinær om det er noe å gjør.
Forøvrig så syns jeg det er synd at en kun får støtte til evt.vetrinærutgifter for rødlistearter. Burde vært det for alle rovfugler/ugler.
Om det har vært en tøff vinter for mange fugler og dyr så har den og gitt mange fotomuligheter på ny arter for min del å de har jeg tatt med god samvittighet etter å ha gitt mye tilbake gjennom forring.
Sangsvanebildene ble tatt i dag i tett tåke.

Nå har jeg fått med meg et fint program med Lars Monsen på tv i kveld som kan anbefales,for de som ikke fikk sett det i kveld så kommer det ny episode neste søndag:-)

2 kommentarer:

Lasse sa...

Wow vilka flotta bilder! Grattis .
mvh/Lars-Eric

Rune Sveinsgjerd Karlsen sa...

Hei Lasse

Tusen takk for kommentaren:-)

Mvh Rune