onsdag 21. januar 2009

Toppskarv

Voksen toppskarv

Ung Toppskarv

Voksen Toppskarv


Toppskarven er en dyktig fisker som en ofte seg ute langs jærenkysten enten den står på land og tørker vingene eller er ute og dykker etter fisk.
Den er sårbar for overfiske i havet som gir dårligere tilgang på fisk samt oljeutslipp som og setter bestanden tilbake.
Disse bildene tok jeg på Runde i Møre og Romsdal hvor det på slutten av 70åra var ca 5000 hekkende par mot nå ca 2000 par.
Er en interessert i fugl så kan en tur til Runde anbefales for det er et utrolig fugleliv oppe i fuglefjellene enten en går opp på fjellet for å se fugl som og er en flott fottur eller en velger og ta båt rundt øya. Tar du båt så er det best når sjøen er rolig.
Selv så hadde jeg to turer med båt mye fordi jeg var så sjøsyk på første runden at jeg ikke klarte å fotografere,det var ikke bedre på neste tur heller men da klarte jeg likevel å få tatt noen bilder å etter det så syns jeg det var kjekkest å ta gode turer rundt på øya:-)

Ingen kommentarer: