søndag 15. mai 2011

Den"stygge"andungen

Den"stygge"andungen...
Stolt andemor
Det var ei tøff mor som forsvarte ungene
Fornøyd flakser hunn litt etter en kamp
med fiskemåken



Pratet med en kamerat som hadde sett ei andemor med 10 unger hvor av den ene var gul og de var i hølen hjemme. Det var nok til at jeg stakk jeg opp en tur,for det varer nok ikke lenge før kullet er redusert med flere individer siden en del sildemåker og har tilhold der. Jeg så andefamilien svømmende inni sivet og de virket ikke så lystne på og komme frem forstålig nok.


Neste dag var jeg på plass igjen og etter en stund dukket de opp så da fikk jeg knipset litt. Selv om det var mye sildemåker så var det ei svane og en fiskemåke som gjorde et par angrep mot andefamilien mens jeg var der. Kunne kanskje fått noen"gode"bilder av svanen når den angrep men jeg spratt opp og jagde den i steden så her kom samvittigheten inn vil jeg tro.


Får det guleungen leve opp så blir det spennende og se om den blir hvit noe som hadde vært kjekt for ungene som er og forer siden den andre hvite"Donald" ble overkjørt.


6 kommentarer:

Anne Øverås sa...

En gul, rare greier. Ja skal bli artig å følge med her om den forandrer seg, overlever.
Mora har tydelig en stor utfordring her.

Gertie sa...

Fantastiskt fina fågelbilder som du visar i din blogg!
Den "fula" ankungen här är så söt så man smälter...hoppas att "fortsättning följer" och att den blir god.

Knut Børge Strøm sa...

Hei Rune.

Artig når slike kuriositeter dukker opp i naturen. En super serie av andemor med unger. Det med måka er helt rått!

Knut Børge

Svein E. Børresen sa...

Heisann!

Spennende med fugler som er litt utenom det vanlige. En fin serie du presenterer for oss. Skal bli spennende å følge den lille gule. Ha en flott 17.mai!

Hilsen Svein E. Børresen

Rune Sveinsgjerd Karlsen sa...

Hei Anne,Gertie,Knut Børge og Svein og tusen takk for kommentarene:)

Ha en flott 17mai!

Mvh Rune

ketil olsen sa...

Stygg var den nå langt i fra:) Fine bilder forøvrig. Håper den får vokse seg stor,så kommer kanskje en oppdatering etter hvert på "sluttfargen".

ketil