mandag 19. juli 2010

Svalbard rypa





Etter å ha opplevd Svalbard rypa så kan jeg si at makan til lite sky ryper har jeg ikke sett før. Utfordringen lå for vår del i å finne de for de fløy ikke men gikk å tuslet langs bakken selv om vi var få meter unna. Å skremme de på vingene for å få noen fluktbilder så vi ikke vitsen i så det ble til at vi fotograferte de mens de gikk å beitet eller tok seg et sandbad.
Til å være fjellrype så skulle en tro de gikk på anabole steorider for de var betydelig større en vår hjemlige fjellrype å heller ikke så smekre å fine som de vi har her.
Når det er sagt så syns jeg det var kjekt å fotografere rypa. Det var ikke mange vi så å det sjønner jeg godt vis den og jaktes på....
Nå står Hardangervidda for tur til helgen så da er planen å padle til Normannslågen med en kamerat å fiske i ei ukestid. Blir været dårlig så går vi inn for nå er jeg sulten på litt godt ørretfiske. Har ikke planer om å ta med noe særlig med fotoutstyr i år så da er vel kanskje fjellvåken på sin faste plass igjen etter å ha vært borte i to år. Dvs.de to åra jeg fylte sekken med tungt fotoutstyr til ingen nytte:-)

Ønsker alle en fortsatt fin sommer så er jeg tilbake med nye innlegg på bloggen snart:-)

2 kommentarer:

Henrik sa...

Hei Rune

Fine bilder av Svalbardryper, liker spesielt det øverste hvor rypa bare stikker hodet frem over steinen:-)
Ønsker deg god tur og skitt fiske på Hardangervidda. Regner med at du tar med deg litt fotoutstyr innover så vi får en liten rapport på bloggen når du er tilbake?!

Mvh Henrik

Rune Sveinsgjerd Karlsen sa...

Hei Henrik og tusen takk for kommentaren:-)
Nå er alt pakket å klart til fisketur.
Det kommer rapport fra vidda når jeg kommer hjem. Fiskebildene vil nok ikke holde den høye klassen du har på dine fiskebilder men jeg håper ihvrtfall at jeg kan presentere noen med fisk på:-)

Ha en fortsatt fin sommer Henrik.

Mvh Rune