søndag 27. februar 2011

Ringmerka ørner.

Svensk
Norsk


Kjenner noen til en slik ringmerking?

Denne sesongen har jeg hatt fire ringmerkede ørner nede ved camoflasjen.
Det er for min del uvanlig mange på samme sesongen,om det er flere trekkere til fylke så blir det ikke merket kongeørn i Rogaland.
Etter å ha plukket ut noen bilder hvor merkene viste sånn noenlunde bra så satt jeg Bjørn Øvstaas(Vår fuglemann i Gjesdal komunne) på saken.

Havørna var grei den var Norsk og merket i 1996 og blir 15år i år så det var en gammel fugl selv om de godt kan bli 25år

Den andre havørna derimot har hatt en lang reis den ble merket i Sjaunja området i Svensk lappland 23/6 2003.
Den ringen har aldri blitt avlest i Sverige så Svenskene hadde lurt fælt på hvor den hadde vært alle disse årene å ble selvfølgelig gla for tilbakemeldingen.

Begge kongeørnene er merket i hver sin komunne i Hallingdal i 2006 og 2010.
Bilde av den som var merket i 2006 tok jeg i 2008.

Den siste har en merking som er en skikkelig nøtt som kommer frem på et dårlig dok.foto.
Hvor eller hvilket land den kommer fra vet jeg ikke så sant det er en slags ringmerking å ikke en fugl som har blitt holdt i ulovlig fangenskap.
Er det noen som vet hva det er eller hvor den kan komme fra så hadde det vært kjekt å få vite det og.

Personlig så er jeg ikke for at det merkes fugl annet en i tidsbegrensede prosjekter selv om det har vært kjekt å få svar på hvor ørnene kom fra.

5 kommentarer:

Kai Edvard - naturligvis! sa...

Hei Gamle Ørn.
Flotte ørnebilder som alltid Rune. Spennende og få vite hvor de kommer fra.Snakket med Åge Sten om den siste ørnen med stålring merkingen.Det ble merket fugler på den måten før,men de er jo umulig å spore ved hjelp av foto og teleskop i levende live!

Unknown sa...

Hei.
Fine bilder av en majestetisk fugl.
Da jeg var hos Terje var en av havørnene merket. Synes det fotografisk var en nedtur så jeg slettet bildene hvor ringen var synlig. Det blir liksom ikke "vill" fugl.
Har du forsøkt ornitologisk institutt på en av universitetene?

MVH

Kåre

Anonym sa...

Jeg fant denne nyttige listen hos Eagleman, selv om den ikke sier noe om stålringer.
Hva med Scotland og Irland, hvordan merker de export ørnene fra Norge?

Uansett her er Eagleman tipset:
http://norwaynature.blogspot.com/2011/01/sea-eagle-tagging.html

Rune Sveinsgjerd Karlsen sa...

Hei Kai Edvard,Kåre og Per E og tusen takk for kommentarene:)

Kai E:Kan det være at de bruker slik merking i enkelte land østover fortsatt... Denne ørnen var en 1k når bilde ble tatt i fjor.

Kåre:Helt enig med deg i at ringene er i veien fotografisk så jeg prøver å ungå de når bildene tas men noen dok.foto blir det.
Har Stavanger Museum som er ringmerkingsentral i landet. Tror de har kontroll på all ringmerking stortsett. Så jeg må kanskje spør de om denne.

Per E:Jeg har sett listen som eagleman la ut for havørn den gir mange svar å det kunne vært intressant å hatt den på fylker og. Så skulle eg gjerne hatt en for kongeørn.
Jeg vet ikke hvordan de merket ørnene de ga til Scotland og Irland eller hvordan de merker de der borte men det var vel havørner de fikk..

Det er en vrien nøtt men tusen takk for gode innspill!

Ha en fin kveld.

Mvh Rune

Carlos Aunmo Media sa...

Heisann...
Kom over bloggen din da jeg letet etter informasjon om merkede ørner. Er selv en ihugga naturfotograf og Havørna er en av mine favoritter. Jeg kom over en havørn for drøyt en uke siden og det merkelige var at den er merket på begge beina. Den har helblå merking på høyre fot og sort/rød på venstre. Altså ingen endten eller her. Den var praktfull og solid i kontrastene. Jeg antar den har noen år bak seg. Har ikke fått oppdatert bloggen min, men du kan jo ta en titt på Foto bloggen min på FB. Den ligger inne som Timeline cover. Håper på tilbakemelding om du eller noen har en anelse om hvem som har merket denne ørna.
FB blogg: https://www.facebook.com/AunmoFoto?ref=hl

mvh,
Carlos Aunmo