søndag 8. februar 2009

Svartstrupe




I morges kavet jeg meg innover til fots i fjellet med mye nysnø for å sjekke åte til ørnene etterpå gikk turen til Jæren. Der har det de siste dagene vært Stellerand og Svartstrupe som jeg håpet og få sett.
Stelleranda er en sjelden gjest på disse kanter og kanskje en Finnmark'sfugl på langtur... Svartstrupa er heller ikke vanlig selv om den ses flere ganger i Rogaland i løpet av året og sikkert hekker her og men vanlig fugl er det ikke.
Stelleranda var borte etter at en havørn hadde sveipet innom i følge en jeg traff på så skulle jeg ha et håp om og få sett den så måtte jeg vente og se. Heldigvis så dukket Svartstrupa opp på en gammel bunkers.
Siden jeg er mer glad i å fotografere enn å stå og speide med kikkert så var valget lett det ble Svartstrupa. Den eksponerer seg godt med å sitte ganske høyt i gresset eller på andre ting som stikker opp fra bakken så fulgte jeg den først en stund før jeg valgte meg ut en liten kvist den hadde vært innom så var det bare å vente. Den var i området rundt meg å flere ganger var jeg fristet til og snu meg for å ta bilder siden den satt fint til flere andre plasser men ikke der hvor jeg håpet at den skulle lande... Venting gir som så ofte"lønn for strev"og i løpet av de neste 3timene var den innom kvisten 2 ganger så da var jeg fornøyd men og kald. Før jeg dro fikk jeg og sett Stelleranda der den hyppig dukket i sjøen men utfor fotohold så da bar det opp til bilen i et skikkelig snøvær som kom inn fra havet.

Ingen kommentarer: