onsdag 25. august 2010

Vadere

Myrsnipe
Polarsnipe
Myrsnipe
Polarsnipe
Sandløper


Det har blitt en del trasking langs jærstrendene og noen timer liggende i taren eller på strender for å fotografere vadere.
I taren er det et utrolig liv av masse forskjellige små kryp så makro kunne sikkert og med hell blitt brukt.
I fjor fikk jeg smertelig kjenne at det å ligge i taren ikke bare byr på kjekke opplevelser. Ble bitt av et eller annet på ryggen som ga meg en ubehagelig opplevelse før jeg etter 7 uker tok turen til legen,det var ikke mulig for han å si hva det var men jeg fikk noe som jeg smørte på så gikk det et par uker så var det bra igjen.
Litt senere la jeg meg heller inn mellom noen høye planter oven for taren og trodde at det var fine greier,ble ivrig med fotograferingen å trodde at det var mygg som iriterte meg når jeg lå der å tenkte ikke mer på det før jeg så etter hva det var. Jeg hadde da hundrevis av mindre edderkopper på meg å det føltes ikke akurat behagelig.
Eller nå sist hvor jeg etter endt fotografering i taren tok opp liggeunderlaget å så at undersiden var dekket med mange hundre fluelarver hvor av mange hadde"borret"seg inn i underlaget.

Nå sier jeg ikke dette for å skremme noen bort men heller for at en bør ta forhåndregler å kle seg riktig med tanke på at en ikke skal få noen ubehageligheter.
Ta sokkene godt ut på buksa og genseren godt ned i buksa å teip gjerne armene på genseren ved håndleddet å bruk gjerne et par hansker. Med å ha så lite hud som mulig åpen så blir det mindre å sjekke etterpå å sjansen minker betraktelig for å oppleve ubehageligheter.
Jeg ønsker ikke å bli bitt av noe kryp igjen å tar derfor forhåndsregler,det har og gitt meg større glede av å fotografere vadere.

5 kommentarer:

Unknown sa...

Hei.
Du får noen herlige bilder fra så lav vinkel og skjønner at du ikke gir det opp fort.
Jeg har slått opp på Jæren i fugleboka og da henvises det til Lista. Er det i det området du fotograferer? (Lurer på om jeg skulle kjøre ned en tur)

Kåre

Rune Sveinsgjerd Karlsen sa...

Hei Kåre og tusen takk for kommentaren:-)
Det er vadrere å fotografere på Lista men det er betydelig bedre i områdene Egersund og opp til Randaberg(utfor Stavanger)
De beste plassene ligger på rekke å rad i Klepp/Hå komunne.(Rogaland)
Som Revtangen,Orrestranda,Orreosen, Nærlandstranda,Håstranda, Obrestadhavn og Kvassheim som noen av de mest kjente. Dette er sikre plasser for vadere.
Jeg skal til Falsterbro neste helg men skulle jærstrendene friste så kan du gjerne ringe meg så skal jeg vise deg de forskjellige plassene så sant jeg er hjemme.

Mvh Rune

Unknown sa...

Hei Rune.

Takk for info. Jeg skal til Stavanger av og til i forbindelse med jobb og så forsøker jeg og kombinere litt.
Jeg hører av meg hvis det skulle være behov. God tur til Falsterbro. Gleder meg til å se litt av fangsten.

MVH
Kåre

Lasse sa...

Väldigt fina bilder du får till, men också jobbar du hårt för det! Kul att läsa om dina "strapatser" och olika småkryp.
Ser fram emot och få läsa om hur det går i Falsterbo. Har själv inte varit där. Räcker det med 300 mm ?

Rune Sveinsgjerd Karlsen sa...

Hei Kåre og Lasse og takk for kommentarene:-)

Kåre:Det er normalt godt med vadere langs jæren frem til starten av oktober avhengig av om trekk forholdene er gode eller ei for å dra videre.
Søndag var det mye vadere mandag var det nesten tomt så i dag at det var mer vadere på plass igjen.

Lasse:Det er første turen til Falsterbro så jeg vet ikke helt hva som venter meg annet enn at jeg vil få sett mye rovfugl.
Vet ikke hva som er mest anvenelig å bruke til rovfuglene. Håper det er 300mm som gjør meg mer mobil å "skuddklar"tar selvfølgelig med 500mm og.
Gleder meg til å fotografere noen dager i strekk nå,så krysser jeg fingrene for at været blir greit.
Håper at jeg får litt som jeg kan legge ut på bloggen etterpå:-)

Mvh Rune