søndag 11. juli 2010

Polarrev






En stund siden jeg har vært på blogg så det er kanskje tid for å legge inn noe nytt...
Var en tur på Svalbard sammen med flere venner eller en kan vel og si kamera(ter) siden vi var der for å se fugl og fotografere.
Det ble ny fugl til krysselista og som forøvrig ikke har første prioritet hos meg likevel var ismåke utvilsomt meget kjekt å få med seg.
Longyearbyen og områdene rundt er kanskje den beste plassen for å se mest mulig forskjellige fugle, å vi fikk sett mye fugl fordelt på 25-30 arter.
Er ikke vant med å fotografere i midnattsol å mye hardt lys så når det kom litt skyer så var de kjærkomne for min del.
Brukte stortsett leiebil for å komme oss rundt men var og ute i ribbåt kjekt det og.
Har ikke fått gått gjennom alle bildene siden jeg reiste en tur til Gaula for å fiske rett etter at jeg kom hjem fra Svalbard.
Legger ut noen bilder av polarrev som forøvrig var en skikkelig tyv der den trålte ternekolonien på jakt etter egg. Så muligheten å kunne fått mange bra bilder av det når den var på raid men lyset var for hardt. Prøvde å komme i bedre posisjon men da stakk reven å om jeg ikke følte at jeg fikk takk fra rødnebbternene som bombet meg i stenden så var de sikkert fornøyd likevel.
Det var 4-5 rever som vi kunne bruke litt tid på i området så sant de var sammarbeidsvillige.
Det var en kjekk tur som jeg gjerne tar igjen:-)

6 kommentarer:

Terje og Therese Sylte sa...

Mye bra bilder fra turen ser jeg. Favoritten må bli av rypa og reven.

Alfred Haram sa...

Likte også veldig godt rypa og reven. Der traff du godt Rune

Knut Børge Strøm sa...

Heldiggris!

Samtlige bilder er knallflotte, men enig med Terje og Alfred her, rypa og reven var topp!

Ha en fin sommer videre.

Knut Børge

Rune Sveinsgjerd Karlsen sa...

Hei Terje,Alfred og Knut Børge.
Tusen takk for kommentarene:-)

Likte best rypa og reven selv og.
Litt flaks skal en ha å når jeg klarte å komme meg i noenlunde grei posisjon selv så må jeg si meg godt fornøyd.
Skulle gjerne ønsket meg nye sjanser med rev og terner i et mykere lys men det kan jeg håpe på neste gang for jeg har lyst å ta turen opp igjen.

Mvh Rune

ketil olsen sa...

Fine bilder fra turen.Ikke noen bombe at jeg også går for rypa og reven. Et bilde som sier sitt,der begge tydelig er obsevante på hverandre. Tipper rypa har stålkontroll på reven.
Svalbard er også en drøm for meg,det meste er klart for en mars/april tur til neste år.

ketil

Rune Sveinsgjerd Karlsen sa...

Hei Ketil å tusen takk for kommentaren:-)
Du har helt rett i at rypa har stålkontroll på reven. Den kom nå jeg fotograferte rypa å drev å lette etter egg så jeg var litt forundret over at rypa forsvarte seg som den gjorde siden den ikke hadde egg eller unger der...
Du får en kjempe tur til Svalbard neste år å da har du jo lyset på din side itilegg så det må bare bli knall!:-)
Må nok ta meg en tur til siden engang å da har jeg og blinket meg ut tidspunktet du har valgt så det blir spennende å se hva du får til der oppe.

Mvh Rune