tirsdag 21. juli 2009

Lavskrike

Lavskrike i surt vær

Prøvde å gjemme noe mat....

Lavskrika var en sjarmerende å fin fugl

På vei hjem fra fisketuren jeg hadde til Gaula brukte jeg litt tid på å lete etter lavskrika.
Jeg prøvde flere plasser å etter tre timer's leting i et heller surt vær skulle jeg til å gi opp. Noen ganger har en likevel flaks for i det jeg satt meg i bilen hørte jeg så vidt lyd fra lavskrika.
Så da var det frem med kamera så fant jeg noen pølsebrød som jeg la ut på en stubbe siden jeg har hørt at de er så tillitsfulle så fikk jeg se om det stemte...
Jeg hadde ikke kommet meg bort til kamera før den var på plass å bunkret opp med pølsebrød og stakk til skogs for å gjemme det.
Etter hvert dukket det opp flere dvs.fem stykker så jeg ga de tolv pølsebrød i bytte mot noen bilder.
At de er tillitsfulle fikk jeg helt klart bekreftet siden jeg fikk lavskrike både på hode og skulder nå jeg la ut mat.
Ivrig som jeg ble så glemte jeg helt ut at det kun var lavskrika som kunne bli våt i regnet...
Men hva gjør vel det når en får et så hyggelig bekjentskap med en ny fugl!
Skulle nok ha ønsket meg noe bedre fotolys men det er ikke siste gang jeg vil prøve å knipse den igjen å da er det godt å ha noe til gode.
Blir været bra neste uke så reise jeg opp på min årlige tur til Hardangervidda å områdene rundt Besso for å fiske ørret. På turen hjem kan det være at jeg kjører en god omvei for å knipse lavskrika igjen.

1 kommentar:

Unknown sa...

Fantastisk: o )
Opplevde lavskrika på fjellet i Nummedalen i helgen.
Vi vare en gjeng på 6 stk, som skulle ta oss en rast i, ble det omringet av 5-6 fugler, Lavskrike.
Vi skulle griller pølser og disse var veldig interesert i å få en smak. Tok til og med en pølsebit ut av hånda på en av oss. Dette fikk vi filmet, helt utrolig.
De var rundt oss i lang tid.
Har fredes i dette området i 30 år, men ikke opplevd lignende. Så utrolig fasinerende.